مقالات

آموزش انواع روش های چاپ تیشرت

انواع روش های چاپ تیشرت

انواع روش های چاپ تیشرت:

 

1- چاپ تیشرت به روش سیلک اسکرین (چاپ شابلونی) :

 روش چاپ سیلک اسکرین یک روش بسیار قدیمی و کاربردی می باشد در این روش به وسیله یک عدد شابلون و کاردک می توانیم بر روی تیشرت چاپ کنیم از مزیت های این نوع چاپ هزینه پایین چاپ به دلیل ارزان بودن رنگ های مورد استفاده می باشد . از معایب چاپ سیلک اسکرین می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • حداقل تعداد چاپ مقرون به صرفه بالای 200 عدد می باشد.در غیر این صورت هزینه ساخت شابلون و رنگ را جوابگو نیست
  • بوی شدید ناشی از رنگ های اورینت و پلاستیزول
  • فضای لازم برای این کار حداقل 50 متر مربع می باشد
  • سرعت پایین در چاپ طرح های چند رنگ
  • ترک ترک شدن چاپ بعد از چند دفعه شستشوی لباس

برای راه اندازی این کار می توان از دستگاه های مختلفی از جمله :

دستگاه سیلک اسکرین اختاپوسی دستی ،دستگاه اختاپوسی پنوماتیک بادی ،شابلون دستی استفاده کرد .

 

چاپ سیلک

 

2-چاپ تیشرت به روش مستقیم با دستگاه فلت بد :

دستگاه های فلت بد uv جزو بروزترین و پیشرفته ترین دستگاه های چاپ مستقیم در دنیا هستند. که در اروپا به دستگاه های dtg معروف می باشند هزینه ی نگهداری این دستگاه ها با توجه به تکنولوژی آن بسیار بالاست .دراین دستگاه ها قیمت جوهر uv و اکوسالونت در مقایسه با روش های دیگر چاپ به مراتب بالاتر است .

از مهم ترین مزیت های چاپ مستقیم کیفیت بالای چاپ روی متریال های مختلف می باشد.نحوه چاپ اجسام مختلف بدین صورت است که اول طرح با رنگ سفید چاپ می شود و بعد دوباره وارد دستگاه می شود. تا به صورت رنگی چاپ انجام شود ،این فرآیند باعث کندی در این قسمت از چاپ می شود .قیمت هد های این دستگاه ها به دلیل وارداتی بودن آن گاهی ممکن است از خوده دستگاه فلت بد بیش تر باشد .

عمر طولانی چاپ اجسام به وسیله این دستگاه ها بسیار بالاتر از برخی روش های چاپ می باشد. در چاپ dtg بعد از فرآیند چاپ روی تیشرت در انتها باید توسط دستگاه پرس حرارتی ،تیشرت پرس شود تا جوهر کاملا به خورد پارچه برود .

روش چاپ مستقیم بر روی تیشرت برای تعداد عمده و بالا اصلا مقرون به صرفه نیست .به همین دلیل در تولیدات بالا چاپ سیلک اسکرین را پیشنهاد می کنیم .

 

 

3- چاپ تیشرت به روش سابلیمیشن :

در این نوع چاپ طرح اولیه باید با کیفیت و با رزولویشن حداقل 300 پیکسل باشد.اگر طرح مورد نظر احتیاج به ادیت داشت آن را در فتوشاپ ویرایش می کنیم . بعد از این مرحله به وسیله پرینتر جوهر افشان ( ترجیحا اپسون 6رنگ ) طرح مورد نظر را بر روی کاغذ سابلیمیشن پرینت می گیریم.باید حواسمان باشد که طرح به صورت میرور (آینه) پرینت گرفته شود .بعد کاغذ چاپ شده را به فاصله 10 الی 15 سانتی متر پایین یقه بر روی تیشرت قرار می دهیم و پایین و بالای کاغذ را چسب نسوز می زنیم .

بعد از این مرحله تیشرت را بر روی پد دستگاه پرس حرارتی قرار می دهیم. و دمای اولیه و ثانویه دستگاه را بر روی 360 درجه فارنهایت در 100 ثانیه تنظیم می کنیم.سپس فرآیند پرس را شروع می کنیم بعد از 100 ثانیه چاپ ما انجام می شود .درچاپ سابلیمیشن تیشرت اسپان سفید ،تیشرت ملانژ طوسی به صورت مستقیم قابل چاپ هستند.تیشرت های سفید و مشکی پنبه با لیبل پارچه ای سابلیمیشن قابل چاپ هستند. بدین صورت که اول روی لیبل پارچه ای چاپ می شوند و بعد روی تیشرت پنبه سفید یا مشکی پرس می شود .

 

چاپ سابلیمیشن

 

4- چاپ تیشرت با دستگاه کاترپلاتر : 

بر خلاف روش های ذکر شده چاپ کاتری به این صورت است که طرح مورد نظر باید تک رنگ یا دورنگ باشد.مثل اعداد لباس های ورزشی ،طرح های قابل چاپ را در نرم افزار کورل به صورت برداری طراحی می شود . نتیجه نهایی طرح را به وسیله دستگاه کاترپلاتر با نصب رول حرارتی بر روی دستگاه مذکور طرح دوربری می شود .

و سپس با پوست کنی رول حرارتی طرح نهایی را بر روی تیشرت می گذاریم و تیشرت را بر روی پد دستگاه پرس حرارتی قرار می دهیم .دستگاه پرس را با دمای 360 درجه فارنهایت با مدت زمان 10 الی 15 ثانیه تیشرت را پرس می کنیم. بعد از پرس،تیشرت را چند دقیقه استراحت می دهیم تا قسمت پرس شده سرد شود تا طلق رول حرارتی را بتوانیم به راحتی از تیشرت جدا کنیم.

 

چاپ به وسیله دستگاه کاترپلاتر

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *